Nemții pierd cursa, dar ce câștigă România?

0
49

Compania italiană Iveco a câștigat contractul de 700 de milioane de euro pentru livrarea a 2.900 autocamioane și 400 de remorci către MapN, după ce concurentul Rheinmetall Germania a pierdut procesul prin care cerea reluarea de la 0 a licitației, spun surse din piață.
Potrivit acestora, semnarea contractului se va face în perioada imediat următoare, „în preajma Crăciunului, că atunci se obișnuiesc laudele“. Este al doilea succes comercial major al italienilor în ceea ce privește livrarea de vehicule militare în România după ce, anul trecut, aceștia au reușit să vândă MApN, pentru 30 de milioane de euro, 173 de autocamioane militare 6X6 Iveco DV High Mobility Truck.
Licitația de camioane a MApN a prilejuit o luptă totală între nemți și italieni, de înțeles având în vedere dimensiunea contractului. În luna ianuarie a acestui an, reprezentanții Rheinmetall au ajuns să declare fățiș că licitația este incorectă, pentru că MApN ar fi realizat caietul de sarcini pe o specificație leit cea a camioanelor IVECO. Au fost contestații la CNSC și procesul deschis în care se cerea reluarea de la 0 a licItației, dar, iată, în cele din urmă nemții tot au pierdut.
Una dintre modificările reclamate de nemți ar fi constat în adăugarea cerinței potrivit căreia „cabinele, pentru toate versiunile solicitate de autocamioane (atât blindate, cât și neblindate), să fie identice din punct de vedere al formei, configurației, tabloului de bord și interfeței om-mașină și să aibă dimensiuni compatibile…se creează premisele favorizării Iveco, întrucât intimata-reclamantă nu deține cabine identice sub aspectul formei, al configurației, al tabloului de bord, al interfeței om-mașina și al dimensiunilor. Doar ofertantul Iveco deține astfel de cabine identice”, se arăta în înaintarea către instanță prin care se solicita reluarea licitației MApN.
Câți bani rămân aici
În caietul de sarcini al licitației pentru 3.200 de vehicule militare este prevăzută o clauză de offset, adică o parte din producție să fie locată pe plan local: cabină montaj și șasiu, ceea ce ar reprezenta cam 35% din întreaga valoare a contractului, spun sursele. Cu alte cuvinte, circa 230 de milioane de euro ar rămâne în România, pe întreaga perioadă de 7 ani a contractului. Rămâne de văzut unde ar putea fi amplasată construcția, având în vedere capacitățile de acum limitate ale României. Până în 1989, România avea mai multe facilități unde se puteau produce camioane și alte vehicule grele, dintre care cea mai mare și mai cunoscută era Roman Brașov. Fabrica încă există și încă are capacități de producție, deși mult diminuate față de perioada comunistă, când peste 22.000 de angajați veneau zilnic la lucru. Interesant este că fabrica brașoveană semnase un parteneriat în vederea acestui contract de 700 de milioane de euro cu Rheinmetall MAN, adică competitorii IVECO, care au pierdut licitația menționată. Rămâne de văzut dacă Roman ar putea să lucreze pentru italieni cum ar fi vrut să lucreze pentru nemți sau peninsularii vor alege o altă soluție. Problema este că nu prea mai există alte capacități majore de producție în România pretabile pentru aceste camioane, dar, pe de altă parte, IVECO deține o facilitate în Ulmi, Dâmbovița – IVECO Truck Services, care deocamdată se ocupă cu reparații, dar care, având în vedere dimensiunile terenului, poate fi transformat într-o unitate de asamblare, astfel mare parte din sumele contractuale să rămână “în familie”. Italienii, firește, vor vre să asambleze în propria facilitate pe care o dețin Dâmbovița, care poate fi transformată din service în fabrică în urma unei investiții. Îi ajută în acest sens paragraful din caietul de sarcini ca, la capitolul offset, precizează că se acordă punctaj suplimentar ofertei care prevede „realizarea suprastructurii, inclusiv a cabinei în cazul autocamioanelor, prin realizarea unei capabilități de producție a acesteia pe teritoriul național”. Așadar, realizarea unei capacități noi, nu se specifică folosirea uneia deja existente.
Contractul de 700 de milioane de euro pentru camioane face parte din programul multianual de înlocuire a echipamentelor Armatei Române, învechite fizic și moral și este parte a celebrului, de acum, 2% pe an din PIB pentru Apărare. (Mihai Soare).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here